Ignorera titeln, du borde egentligen använda flera call to actions. På din hemsida, på sociala medier, i nyhetsbrev, ja lite överallt. Det är ett mycket bra sätt att få en potentiell kund att ta steget och agera. I den här artikeln tar vi upp hur användandet av call to action är viktigt för kundresan.
Vad är en call to action?
En call to action är när du med några få ord uppmanar en person till handling. Det kan handla om att genomföra ett köp av en produkt eller tjänst, registrera sig för något, skapa ett konto eller bara få del av ett erbjudande. Ofta kan en call to action vara i form av en knapp. En knapp är ett bra val i många lägen då den sticker ut utan att störa, är lätt att trycka på och ser snygg ut på många olika ställen.
Vad är kundresan?
Kundresan är den resa en person gör när de börjar närma sig att genomföra ett köp. Från företagets sida är det en person som först börjar visa ett visst intresse och som, om allt går som man önskar, blir till en lojal och återkommande kund i slutet.
Call to actions ger ett tydligt nästa steg
Som företag vill du driva på denna kundresa och få den potentielle kunden att ta nästa steg. Du vill pusha, uppmuntra och stötta under vägen. Att använda sig av mycket call to actions är ett sätt att göra detta på. Det här gör att personen blir påmind om exempelvis ett köp eller liknande, vilket kan göra att de bestämmer sig för att ta ett beslut.
Rätt placering
Se till att du använder dina call to actions på rätt ställen. Där det känns logiskt för kunden och där du tror att de kan ha blivit övertygade. Var även noga med att landningssidan som de hamnar på efter att de klickat på knappen, är snygg och intresseväckande. Den ska övertyga och få de att gå vidare i kundresan.